Monday 23 July 2018

සෙල්ෆි මාෆියාව




කාර්මීකරණයත් සමග සමාජය තුළ බොහෝමයක් කාර්මීකරණය හා සම්බන්ධ උපකරණ පැමිණීය. පුවත්පත,සිනමාව,ගුවන්විදුලිය,රූපවාහිණිය පමණක් නොව වර්ථමානය වන විට දුරකතන සමාජජාල මාධ්‍ය දක්වාම වර්ධනය වී ඇත. මිනිසා තම තමන්ගේ පන්තිමය උපකරණයක් වශයෙන් මෙම සියල්ලම උපයෝගී කරගනු ලැබේ. මෙසේ පැමිණි ස්මාර්ට් දුරකතනය හා සම්බන්ධව සෙල්ෆි මාෆියාවක් වී පැමිණීය. ලෝක ප‍්‍රකට ඔක්ස්ෆර්ඞ් ශබ්දකොෂයට අනුව සෙල්ෆියක් යනු ”යමෙක් තමන්ගේ ඡුායාරූපයක් තමන් විසින්ම ලබාගැනීම යි ”. මේ සදහා බොහෝ විට ස්මාර්ට් ෆෝනයක කැමරාවක් යොදාගනු ලබයි' සෙල්ෆි යන වචනයේ ජනපි‍්‍රය වීම ඇරඹුනේ 2012 වර්ෂයේ සිට වුවද ලොව ප‍්‍රථම සෙල්ෆිය  ලබාගෙන ඇත්තේ 1839 දී  ඇමරිකානු ඡුායාරූප ශිල්පි රොබර්ට් කෝර්නේලියස් විසිනි. මොහු මෙම ඡුායාරූප ගෙන ඇති බව බොහොමයක් විශව්ාස කරන්නේ ඔහ ුවිසින් කැමරාව කි‍්‍රයාත්මක කොට එය ඉදිරියට දිව ගොස් සිටගත් බවයි. සෙය්ා පට වෙනුවට සිල්වර් අයඩයට් සේයා තැටි භාවිතා කළ ඒ අවධියේ ඡුායාරූප ගැනීම ඉතාම අපහසු බවයි.සෙල්ෆි යන්න මුලින්ම භාවිතා කළ පුද්ගලයා වශයෙන් සැළකෙන්නේ 2002 වසරේදී සිය මුඛයේ ඡුායාරූපයක් පලකරමින් එය සෙල්ෆියක් ලෙස විස්තර කළ  ඕස්ටේ‍්‍රලියානු ජාතික තරුණයෙකි.

 කෙසේ හෝ සමාජය තුළට පැමිණි සෙල්ෆිය මාෆියාවක් වශයෙන් සමාජයේ බොහෝ දෙනෙකුට අයහපත සපයන්නක් බවට පත්ව ඇත. ඡුායාරූපයක් ගෙන එසැණින් සමාජජාලයට මුසුකිරීම වර්තමානය තුළ විලාසිතාවක් වී හමාරය. ස්මාර්ට් දුරකතනයකින් සෙල්ෆියක් ගෙන චරදසෙකැ චසජඑමරු දැම්මේ නැත්තම් ”ආපෝ ඒ ෙඉ එක ආපෝ ඒ  චරදසෙකැ චසජඑමරු එක කිසිම වැඩක් නෑ අනේ සියල්ලන්ගේම පිළිගැනීම වී ඇත.
සෙල්ෆි නිසා  ලෝකය පුරා සිදු වී ඇති ජීවිත දේපළ හානි මෙතෙකැයි ලෙස සීමා කිරීමක් නම් කළ නොහැක.රුමේනියානු ජාතික ඌසු 18 හැවිරිදි සුරූපිනියක් වන ඇය සෙල්ෆි ගෙන එසැනින් සමාජ මාධයයට යොමු කරයි. එම නිසාම ඇගේ ගිණුම සියල්ලන් අතරම ජනපි‍්‍රය වී පැවතීය. දිනක් ඇය සෙල්ෆියක් ගැනීමට ගොස් පළුදු වූ වයරයක් පෑගී පිළිස්සී මිය ගියේය. එසේම ලංකාවේ ඉතාම මෑතකදී කෑගල්ල අරණායක ප‍්‍රදේශයේ 32 හැවිරිදි තරුනයෙකු යහළුවන් සමග චාරිකාවකට සහභාගී වී අසුපිණි ඇල්ලට බිලි වූයේද මෙම සෙල්ෆිය මාෆියාවක් වූ නිසා ය. මෙය ඉතාමත් සංවේදී පුවතකි. එපමණක් නොව එකම පවුලේ සොයුරන් දෙදෙනෙකු සෙල්ෆි ඡුායාරූපයක් ගැනීමට ගොස් යකඩ යකාට බිලිවීම , එසේම විදේශීය පිරිසක් සෙල්ෆියක් ගැනීමට යාමෙන් යකඩයාට බිලි වීම ආදී බොහෝමයක් ශෝචනීය තත්වයන් ආරංච් වන්නේ  කාගේත් ඇස් උඩ යවමිනි.  
 බොහෝ දෙනෙකු සෙල්ෆි ගැනීම සදහා යොදා ගැනෙනුයේ අලංකාර හා භයානක ස්ථාන වලයි. දුරකතන කැමරාවට මුහුණලා සිටින විට ඉන්නේ කොතනද,තමන් කවුද ස්ථානයේ ඇති භයානක කම පවා මතක නැත. ඇත්තෙන්ම කිව යුතු ශෝචනීීය තත්වය වන්නේ මනුස්සකම්පවා අමතක කරමින් අසරණයන් දුටු විට හෝ අසරණයාට පිහිට නොවී ඔහු සමග හෝ සෙල්ෆියක් ගැනිමට සිතන්නා ව ූකාලයක වර්ථමාන සමාජය ජීවත් වේ.  එතරම්ම සෙලෆ්ිය මාෆියාවක් බවට පත්ව ඇත. සෙල්ෆියේ අළුත්ම පැටන් එක වී ඇත්තේ අවධානම් ස්ථාන වල සිට ගන්නා සෙල්ෆියයි. එය වර්ථමාන තරුණ පරපුර වෙත වෙත ඇතිකරන්නේ මහත් අබිරුච්යකි. එහෙත් එමගින් සිදුවන්නේ ජනපි‍්‍රය වීමක්නම් නොවේ අකාලයේ මිය යාමට පොට පාදා ගැනීමකි.  
 සෙල්ෆි නිසා ජීවිතහානි මෙන්ම සියදිවි නසාගැනීමේ තත්වයන්ට පවා මුහුණ පෑමට සිදුවේ. විවිධ අයුරින් ඡායාරූප ගෙන එය අන්තර්ජාලය වෙත මුදා හරිමින් එම ඡුායාරූප ගෙන විවිධ ආකාරයේ අසභ්‍යය කි‍්‍රයාවන් සිදු කරමින් අපහසුතාවයට පත්වී සියදිවි නසා ගැනීම්ද සිදු වන බව නිතර නිතර අසන්නට ලැබේ. සයිබර් බළධාරීන් පවසන්නේ තනිව ගන්නා පින්තූර අන්තර්ජාලයට මුදා හරිනවාට 
වඩා කණ්ඩායම් වහයෙන් රූප මුදා හැරීම ආරක්‍ෂිත බවය. කෙසේ හෝ වර්ථමානයේ සිදුවන මාර්ග අනතුරු අකාලයේ ජීවිත දේපළ හානි සිදු වීම් හේතුවෙන් සෙල්ෆි මාෆියාවක් බවට පත්ව තිබේ. තමන්ගේ තත්වය තමන්ගේ ජීවිතය ආරක්‍ෂා කරගනිමින් ජීවත්වීමට සිතා ගනිමින් සෙල්ෆියට මුහුණ දීම තුළින් මෙම මාෆියාවෙන් බේරීමට හැකියාව උදාවනු නොඅනුමානය.  

4 comments:

බඹරවළල්ල හා සංඥාර්තවේදය

බඹරවළල්ල හා සංඥාර්තවේදය කලා නිර්මාණයක් දෙස දහසක් දෙනා දහස් ආකාරයකින් බලා තේරුම් ගන්නා සේම බඹර වළල්ල සිනමා නිර්මාණයද විවිධ කෝණයන් තුළි...